15 sposobów na uniknięcie kłopotów z nerkami

plecyNerka to niesamowity narząd. Produkuje hormony, filtruje krew, zagospodarowuje minerały, produkuje mocz i utrzymuje zdrową równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Bez nerek nie ma życia. Chińczycy uważają je wręcz za miejsce, w którym koncentruje się cała energia życiowa.

Wyjątkowość nerek podkreśla fakt, że aby całkiem normalnie funkcjonować wystarczy, że będą one pracowały w zaledwie 20 procentach. Ten fakt umożliwia przeszczepy od osób żywych, ale jednocześnie powoduje, że bardzo łatwo przeoczyć moment, w którym nerki zaczynają tracić pełną sprawność. Prowadzi to do sytuacji, w których pacjent odkrywając, że ma chore nerki dowiaduje się, że na leczenie jest już za późno. Tymczasem na stan nerek wpływ ma wiele naszych codziennych nawyków. Możemy skutecznie o nie zadbać pamiętając o kilku prostych zasadach, dzięki którym będziemy cieszyli się lepszym zdrowiem i samopoczuciem. Oto lista zachowań, które należy stanowczo unikać:

1. Picie słodzonych napojów gazowanych
Badanie przeprowadzone na pracownikach Uniwersytetu w Osace sugerują, że picie dwóch lub więcej napojów gazowanych dziennie (nieważne czy słodzonych czy dietetycznych) może być związane z większym ryzykiem wystąpienia choroby nerek. Naukowcy przebadali 12 000 pracowników uczelni i u tych, którzy pili większe ilości napojów gazowanych częściej niż zwykle wykrywali białko w moczu. Obecność białka w moczu (białkomocz) jest wczesnym objawem uszkodzenia nerek.

2. Palenie tytoniu
Palenie tytoniu prowadzi do miażdżycy. Zwężenie i stwardnienie naczyń krwionośnych ogranicza dopływ krwi do wszystkich ważnych narządów, w tym do nerek. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Clinical Pharmacology and Therapeutics, już dwa papierosy dziennie wystarczą, aby podwoić liczbę komórek śródbłonka obecnych w krwi, co jest sygnałem uszkodzenia tętnic. Autorzy publikujący w czasopiśmie Clinical Journal of the American Society of Nephrology przytaczają wiele różnych badań prowadzonych od 2003 roku dokumentujących związek palenia tytoniu z pojawianiem się zaburzeń czynności nerek.

3. Niedobór witaminy B6
Zdrowa dieta jest ważna dla dobrego funkcjonowania nerek. Według badań przeprowadzonych w Centrum Medycznym Uniwersytetu Maryland, niedobór witaminy B6 zwiększa ryzyko pojawienia się kamieni nerkowych. By nerki funkcjonowały optymalnie, należy spożywać co najmniej 1,3 miligrama witaminy B6 na dobę. Najbogatszym źródłem tej witaminy są ryby, ciecierzyca, wątroba wołowa, ziemniaki i bogate w skrobię warzywa oraz owoce (z wyłączeniem cytrusowych).

4. Brak ćwiczeń
Ćwiczenia fizyczne, to kolejny dobry sposób, aby chronić nerki. W 2013 roku w Journal of the American Society of Nefrology opublikowano wyniki badań sugerujące, że u kobiet po menopauzie, które wykonują ćwiczenia fizyczne ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych jest o 31 proc. mniejsze. Ogólnie rzecz biorąc – utrzymanie odpowiedniej wagi i kondycji zmniejsza zagrożenie pojawienia się kamieni nerkowych.

5. Niedobór magnezu
Jeśli nie otrzymujesz wystarczającej porcji magnezu, wapń nie może się prawidłowo wchłaniać, co może prowadzić do tworzenia się kamieni nerkowych. Aby temu zapobiec, należy spożywać zielone warzywa liściaste, fasolę, nasiona i orzechy. Dobrym źródłem magnezu jest także avocado.

6. Częste zakłócenia snu
Dobrze przespana noc, to podstawa. Także dla naszych nerek. Według dr Michaela Sole, kardiologa, profesora medycyny i fizjologii na Uniwersytecie w Toronto, tkanki nerek odbudowują się w nocy, co oznacza, że częste i chroniczne przerwy w śnie mogą powodować bezpośrednie uszkodzenia tego narządu.

7. Picie zbyt małej ilości wody
Żeby prawidłowo spełniać swoje funkcje nerki muszą być odpowiednio nawodnione. Jeśli nie pijesz wystarczająco dużo, toksyny mogą zacząć kumulować się we krwi, ponieważ organizm nie dysponuje wystarczająco dużą ilością płynów, by je rozpuścić i wydalić przez nerki. Amerykańska Narodowa Fundacja Nerkek sugeruje picie co najmniej 12 szklanek wody dziennie. Prosty sposób na sprawdzenie, czy pijesz wystarczająco dużo, to kontrola koloru moczu (kolor jasno słomkowy oznacza dobre nawodnienie).

8. Przetrzymywanie moczu
Przetrzymywanie moczu w pęcherzu to zły pomysł. Jeśli jego opróżnianie nie odbywa się na bieżąco, może to zwiększyć ciśnienie moczu w nerkach i w dłuższej perspektywie – prowadzić do niewydolności nerek.

9. Spożywanie zbyt dużej ilości sodu
Sól jest ważna dla ciała, ale należy ograniczać jej spożycie. Nadmierna konsumpcja może podnosić ciśnienie krwi i obciążać nerki. Nie powinno się spożywać więcej niż 5,8 g soli dziennie.

10. Spożywanie zbyt dużych ilości kofeiny
Często spożywamy więcej kofeiny niż myślimy. Jest ona składnikiem nie tylko kawy, ale także wielu napojów bezalkoholowych i gazowanych. Po przedawkowaniu ciśnienie krwi zaczyna nadmiernie rosnąć, co nie wychodzi na dobre nerkom.

11. Nadużywanie środków przeciwbólowych
W przypadku wystąpienia bólu najprostsze jest połknięcie tabletki. Ale pastylki wszelkiego rodzaju często bierzemy zbyt szybko, w zbyt dużych dawkach i w nieodpowiedni sposób. Zanim weźmiemy pigułkę warto pomyśleć dwa razy. Wszystkie leki mają skutki uboczne, a wiele z nich ma bezpośredni wpływ na pracę nerek. Oczywiście musisz przyjmować leki, które zapisał ci lekarz (patrz punkt kolejny).

12. Pomijanie przepisanej dawki leku
Wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca typu drugiego, to dwie przypadłości powodowane przez zły tryb życia i niezdrową dietę. Jeśli cierpisz na którąś z tych chorób, na pewno masz świadomość jak fatalnie wpływają na twoje nerki. Musisz je chronić przyjmując odpowiednie leki w wyznaczonych dawkach.

13. Zbyt dużo białka
Naukowcy z Uniwersytetu Harvard dowiedli, że za dużo białka w diecie może szkodzić nerkom. Jednym z produktów trawienia białek jest bowiem amoniak – toksyna, którą muszą zneutralizować twoje ciężko pracujące nerki. Więcej białka oznacza więcej wysiłku dla nerek, które mogą z czasem mogą pracować coraz mniej wydajnie.

14. Nieprawidłowe i zbyt szybkie leczenie pospolitych infekcji
Wszyscy czasami ignorujemy przeziębienia i grypę, co pcha nasze ciała na skraj wyczerpania, co może powodować uszkodzenia nerek. Badania wykazały, że osoby, które unikają wypoczynku i prawidłowego leczenia podczas choroby są narażeni na uszkodzenia tego narządu.

15. Zbyt dużo alkoholu
Toksyny zawarte w alkoholu nie tylko uszkadzają wątrobę, ale także nerki. Zgodnie z zaleceniami specjalistów (Kidney Health Australia i American Kidney Fund) skutecznym sposobem uniknięcia chorób nerek spowodowanych alkoholem jest picie z umiarem.

 

Opracowanie na podstawie:

Zdjecie:

  • Amro, www.freedigitalphotos.net

Może Ci się również spodoba