Sposób przygotowywania potraw wpływa na zawartość fosforu

cook-7070_1280Ostatnie badania specjalistów z Chorwacji dowodzą, że niektóre sposoby przygotowywania potraw mogą znacząco obniżyć poziom fosforu w składnikach bez zmniejszania ich wartości odżywczej. Tak dzieje się podczas gotowania w wodzie i duszenie w oleju zmieszanym z wodą. Jeszcze lepsze efekty można osiągnąć mocząc mięso w wodzie przez minimum godzinę przed rozpoczęciem obróbki cieplnej.

Dr Panjkota Krbavčíc wraz z zespołem naukowców z Uniwersytetu w Zagrzebiu badał zawartość białka (protein), wapnia i fosforu w świeżych ziemniakach, świeżej i mrożonej marchwi, mrożonym groszku, w kurczaku, wołowinie i wieprzowinie, mrożonym morszczuku, makaronie i ryżu. Badanie przeprowadzono przed i po gotowaniu tych produktów w wodzie, gotowaniu na parze, duszeniu w mieszance oleju z wodą i pieczeniu.

Wyniki badań dowiodły, że gotowanie w wodzie i duszenie zdecydowanie obniżyły poziom fosforu w warzywach o 27-43%, w mięsie o 10-49%, w makaronie o 7% i w ryżu o 23%.

Gotowanie podniosło natomiast poziom wapnia w składnikach, co wiązało się z absorbcją tego pierwiastka z twardej wody. Poziom wapnia w warzywach i mięsie spadł, gdy były duszone (odpowiednio o 8-35% i 12-40%).

Wszystkie badane składniki potraw generalnie nie straciły na wartości odżywczej podczas gotowania i duszenia. Wyjątkiem były krojone w kostkę marchewki, które straciły podczas duszenia 40% białka i mrożony groszek, który podczas podobnego procesu stracił ich aż 46%.

„Na podstawie naszych badań zmodyfikowaliśmy sposób przygotowywania posiłków dla dializowanych w szpitalach. Zachowując wartości odżywcze udało nam się podwyższyć w potrawach zawartość wapnia i znacząco zredukować fosfor” – komentowali swoje ustalenia członkowie zespołu badawczego.

 

Opracowanie na podstawie:

Zdjęcie:

  • Hans Braxmeier/pixabay

Może Ci się również spodoba

  • Ania Wiśniewska

    Ja od lat duszę potrawy w wodzie z olejem. Dbam tez o jego jakość, używam rzepakowo-lnianego Golden Drop.