Joga dla dializowanych

Chair-yoga-photoPolepszenie cyrkulacji krwi, poprawa pracy serca, zmniejszenie stresu, wzmocnienie mięśni, poprawa jasności myślenia i sprawności ruchowej – to potencjalne, pozytywne efekty jogi, bardzo pożądane przez chorych na PChN. Ćwiczenia klasycznej jogi dla wielu dializowanych (ze względu np. na ograniczenia fizyczne czy wiek) są jednak niemożliwe do wykonania. Zaradzić temu postanowił północnoamerykański oddział firmy Fresenius Medical Care zapraszając do współpracy Lakshmi Voelker, instruktorkę jogi i autorkę wielu książek na ten temat. Trenerka, znana m.in. z promowania od trzydziestu lat specyficznej odmiany jogi wykorzystującej do wykonywania ćwiczeń krzesło, opracowała na potrzeby pacjentów koncernu specjalny zestaw aktywności. „Joga z wykorzystaniem krzesła („chair yoga”) została zaadoptowana z powodzeniem np. przez pracowników spędzających większość czasu przy biurku i przez osoby podróżujące samolotem. Jestem przekonana, że ten typ ćwiczeń będzie dla dializowanych równie efektywny jak dla tych, którzy od lat z niego korzystają” – mówi Lakshmi Voelker.

Mimo, że ani instruktorka, ani koncern Fresenius nie opublikowali szczegółowej listy ćwiczeń (możecie przy okazji zapytać o nie w stacjach dializ tej sieci w Polsce), to warto zainteresować się trzema dość prostymi ćwiczeniami rozluźniającymi, wzmacniającymi i poprawiającymi nastrój.

Skręt kręgosłupa: usiądź z twarzą zwróconą ku przodowi, lewą rękę umieścić na zewnątrz prawego kolana. Połóż prawą rękę na oparciu fotela (jeśli to możliwe). Oddychaj powoli i regularnie skręcając tułów (razem z głową) w prawo. Naciskaj na prawe kolano, by zwiększyć efekt dźwigni. Pozosstań przez chwilę w tej pozycji oddychając w normalnym tempie. Powoli zwolnij nacisk i powróć do klasycznej pozycji siedzącej. Powtórz czynność chwytając prawą ręką zewnętrzną część lewego kolana. Ćwiczenie polepsza cyrkulację krwi i elastyczność kręgosłupa.

Zgięcie kolana: wykonaj całkowity wydech i wdech trzymając obie ręce wokół kolan. Przyciągnij lewe kolano do klatki piersiowej wstrzymując oddech. Opuść głowę w stronę podniesionego kolana tak daleko, jak to możliwe. Pozostań w takiej pozycji przez kilka sekund i opuść kolano wydychając jednocześnie powietrze. Powtórz ćwiczenie z prawą nogą. To ćwiczenie pomaga rozluźnić dolną część pleców, poprawia trawienie i oddychanie.

Podniesienie nogi: usiądź prosto. Rękoma chwyć boki siedziska, by utrzymać równowagę. Wyprostuj lewą nogę w kolanie do pozycji poziomej i rozluźnij stopę. Oddychaj powoli i regularnie. Przytrzymaj nogę przez kilka sekund w tej pozycji i opuść nogę wydychając jednocześnie powietrze. Powtórz ćwiczenie prawą nogą. Ćwiczenie wzmacnia nogi i dolną część pleców oraz poprawia cyrkulację krwi w nogach i stopach.

Jeśli interesuje Was więcej ćwiczeń jogi na krześle, poszukajcie filmów instruktażowych np. w serwisie youtube.com.

 

Opracowanie na podstawie:

Zdjęcie:

Może Ci się również spodoba